Korteri ostmine Kredexi käendusel

Pärast pikki aastaid täis unistamist ja surfamist kinnisvaraportaalides sai teoks üks minu suurim unistus/eesmärk - 13.04.2020 sai minust korteriomanik! Alates esimesest sammust toimusid asjad nii kiiresti ja sujuvalt, et endalgi oli seda kõike raske uskuda. 

Oma korteri ostmise mõte tekkis mul juba kuskil 20-aastaselt. Olin kursis Kredexi käenduse võimalusega ja alati arvutasin oma peas korterite müügikuulutusi vaadates, et oleks mul vaid need 10% kogu korteri maksumusest olemas. Igakuiselt üritasin midagi kõrvale panna, ent muude kulutuste kõrvalt kasvas see summa väga aeglaselt. Suur osa rahast kulus samaaegselt reisimisele. Pea kolm aastat elasin nii, et kogu aeg oli mõni reis ees ootamas ja raha oli igasse kuusse vastavalt sellele ära jaotatud.

Minu puhul andis lõpuks asjale tõuke minu vanaema, kellega üks õhtu kohvitades korterid teemaks tulid. Nimelt pakkus ta välja, et saab korteri sissemaksuraha mulle ise anda ma mul tuleks vaid välja valida korter, mis mulle meeldib. Olin väga üllatunud ja peagi olin tagasi kinnisvaraportaalides, tundide viisi kuulutustesse uppumas.

Korterit valides soovitan läbi mõelda, mis peaksid olema need must have asjaolud (peale hinna) soetatava eluaseme puhul ning kui lõpuks mitu varianti laual on, saab need uuesti ette võtta ja ehk aitavad ka lõpliku otsuse teha. Minu puhul olid need järgmised: 

  • 5-korruseline maja 
  • viimane korrus
  • 1-2 tuba
  • rõdu olemasolu
  • vannituba ja köök ei vaja remonti 
  • maja taust (öörahu rikkumised, probleemsed naabrid - seda sain kontrollida tööl)
  • linnaosadest välistatud Lasnamäe ja Õismäe 
Oma igakuist sissetulekut arvestades olin realistlik ja teadsin, et Tallinna linnas oleva uusarenduse poole pole mul mõtet vaatama hakatagi. Seega oli minu siht heas seisus rõduga 1-2 toaline korter tüüpilise 5-korruselise  kortermaja viimasel korrusel, Kristiine linnaosas või Mustamäe alguses. 

Kui korter sai välja valitud ja kohal ära käidud, helistasin antud korteri maaklerile ja avaldasin soovi korteri broneerimiseks. Pärast seda saadeti mulle broneerimisleping ning pidin tasuma korteri omaniku arvele 1000 eurot. 

Pärast seda täitsin Swedbank'i internetipangas ära laenutaotluse ja jäin kõne ootama. Kahe päeva pärast helistas mulle laenuhaldur ja toimus esmane vestlus. Uuriti, kes ma olen, mida ma igapäevaselt teen, millised on mu igakuised kulutused jm. Olin lugenud eelnevalt internetis, et vestlusel võidakse küsida küsimusi, mis võivad tekitada ebamugavust, aga ise midagi sellist ei täheldanud. 

Kui kõne oli lõppenud sain üsna pea laenuhaldurilt meili, kus oli välja toodud, mida pank minult järgmisena saada soovib:
  • Kinnisvara eksperthinnangut ostetavale varale (e. korteri hindamisakt)
  • Kredexi käenduse kasutamiseks sihtgruppi kuuluvust tõendav dokument (minu puhul enda eriala lõputunnistus)
  • Sooduskood (Kinnisvarafirma, kes korteri müügiga tegeles oli Swedbank'i koostööpartner ja pakkus lepingu sooduskoodi)
  • Omafinantseering peab olema kontol olemas (10% laenusummast miinus broneerimistasu)
Korteri hindaja otsimisega tegeles maakler, minul jäi ainult arve tasuda. Paari päevaga oli eksperthinnang käes ja saatsin kõik panka. Seejärel tuli meilile positiivne laenuotsus ja minu asi oli kas pakkumisega nõustuda või sellest keelduda. Positiivse laenuotsusega saabus ka teave, milline saab olema mu laenu igakuine makse, panga lepingutasu, kredexi tasu ja ligikaudsed kindlustustasud (vastavalt sellele, mis ulatuses kaitsed peaksin valima). 
Kindlustustest sõlmisin korteri-,laenumakse-ja elukindlustuse.

Viimase asjana käisime notaris, allkirjastasime müüjaga lepingu ning siis tuli kohapeal tasuda riigilõiv. Enne notari tehingut tuleb saata omafinantseering (10% miinus broneerimistasu) notari kontole ja täita ka füüsilise isiku ankeet rahapesu tõkestamiseks. Ankeet vajalike andmetega tuleb meilile pärast seda kui maakler on notaribürooga aja kooskõlastanud.

Korterit käisin vaatamas 17.03.2020 ja minust sai selle omanik 13.04.2020. 

Tagantjärgi mõeldes oleksin ma võinud loogilisemalt käituda ning enne võtta pangaga ühendust, teada saada kindla peale oma maksimaalne laenuvõimalus, seejärel hakata korterit vaatama ning seda broneerima. Nagu tekstist lähtub, olin ma kärsitu ja tegin vastupidi. Juhul, kui pank oleks keeldunud mulle laenu andmast (oletame, et ka kõik järgnevad pangad, kuhu ma pöördunud oleks), siis oleks ma korteri broneeringusummast ilma jäänud. Sel korral küll vedas, olin enesekindel ja kõik läks nagu minema pidi. 

PS! Soovitan lisaks korteri omafinantseeringule juba alguses arvestada ca 1200 euroga , mis kulub erinevale paberimajandusele, et see hiljem üllatusena ei tuleks. 

Korterist nii palju, et paari nädala pärast kolis omanik elukaaslasega sealt välja. Võtmete üleandmise päeval allkirjastasime mõlemad kinnisvara üleandmise-vastuvõtu akti, kuhu oli märgitud kogu mööbel, mis korterisse jääb, gaasi-ja veenäidud, mitu paari võtmeid mulle üle anti jm. 

Ise olen korteriga väga rahul. Asub 5-korruselise maja 5. korrusel, 1-toaline, rõduga, kogu korter  on remonditud. Asukoht - Kristiine linnaosa piirist poole bussipeatuse kaugusel. Õnneks ühestki oma must have  asjaolust loobuma ei pidanud.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kogemus reisibürooga Top10reisipakkumised

Omal käel Hispaaniasse